Suiker of suikervrij?

                         Optimaal gezond

EetPaleo Suikervrij helpt mensen in 21 dagen van hun suikerverslaving af.

ADS

De schone schijn van Light en suikers

Suiker of suikervrij

Suiker of suikervrij?

Snoep en zoetwaren vinden we van kinds af aan, bijna allemaal lekker. Geraffineerde suiker is een betrekkelijk goedkope brandstof, vandaar ook dat hiervoor een enorme markt is.

 

Frisdrank, zuurtjes, schuimpjes, toffees, spekkies, pepermuntjes en hagelslag zijn grotendeels niets anders dan suiker, met hoogstens wat water, kleur, geur- en smaakstoffen. Zij geven vlug ‘energie’ tussendoor, wat vooral mensen aanspreekt, die niet de tijd nemen om fatsoenlijk te eten.

 

Dat deze zoete ‘energiebron’ ook een keerzijde heeft bewijst wel de enorme toename van hypoglycaemie en suikerziekte. Maar ook de huid, slijmvliezen en het humeur kunnen flink te lijden hebben onder geraffineerde suikers. Deze mierzoete verleiding onttrekt mineralen aan ons lichaam om verwerkt te kunnen worden.

 

Hierdoor vermindert de opname capaciteit van de darmen om vitale voedingsstoffen ook daadwerkelijk in het bloed te laten opnemen. Bovendien probeert het lichaam de mineralen spiegel in het bloed zo constant mogelijk te houden ten koste van de lichaamscellen in de zachte weefsels zoals huid, spieren, pezen en slijmvliezen. Het gevolg is een algehele vermindering van de weerstand en een grotere gevoeligheid van huid en slijmvliezen in de vorm van overgevoeligheid, eczeem, allergieën, sneller vermoeid, stijve en stramme spieren, startproblemen en meer kans op krampen en blessures. Maar ook de schildklier en het hormoonstelsel reageren hier indirect op, waardoor wisselende stemmingen kunnen ontstaan en een gevoel dat alles eventjes te veel is.

 

Dus........ op naar de winkel, op zoek naar suikervrije producten. En dan begint de ellende pas echt goed. Want als er op producten staat dat ze laxerend werken of dat er een maximaal toegestane hoeveelheid per dag is, kan dit dan gezond zijn? Verwarring alom want suikervrij betekent niet per definitie dat het om natuurlijke suikers gaat. Als energiebron hebben we dagelijks koolhydraten nodig, deze zijn er te kust en te keur. Geraffineerde suiker demineraliseert het lichaam niet alleen, het put op den duur het hormonale systeem uit wat de overgevoeligheid voor het ontstaan van suikerziekte vergroot.

Suikers

Verschillende soorten suikers

Verschillende soorten suiker

 

Tijdens het landelijk congres over suikerziekte bleek dat de afgelopen 5 jaar het aantal kinderen onder de vijf jaar dat suikerziekte heeft gekregen met dertien procent per jaar is toegenomen!

Op ingrediënten lijsten wordt suiker ook wel aangeduid als sacharide, het voorvoegsel mono-, di-, oligo-, of poly- duidt het aantal moleculen aan waaruit de suiker is opgebouwd.

 

Glucosestroop, oersuiker , basterdsuiker, rietsuiker en kandijsuiker hebben bijna de zelfde uitwerking op ons lichaam als gewone geraffineerde suikers. Gezonde energie bronnen zijn vanzelfsprekend groente, fruit, graanproducten en honing. Daarnaast kan m.b.v. natuurlijke suikers alles wat eetbaar is gezoet worden van thee en muesli tot en met appelgebak en tiramisu. Vruchtensuiker (fructose), druivensuiker (dextrose), ahornsiroop, agavesiroop, dadelstroop, gerstemoutsiroop maismoutstroop, tarwestroop en rijststroop bieden afwisseling in smaak en gezonde brandstof. Ook bij hypoglycaemie en suikerziekte worden deze stoffen beter verdragen dan geraffineerde suikers. De light- producten vormen een hoofdstuk apart. Sommige zijn van natuurlijke en andere van synthetische oorsprong.

Chemische suikers

Light producten

De light producten vormen een hoofdstuk apart. Sommige zijn van natuurlijke en andere van synthetische oorsprong.

 

Maar voor de voedsel industrie worden ze allemaal industrieel verwerkt. Ze hebben een enorme zoetkracht en zijn suikervrij dus lijken ideaal voor iedereen die suiker wil omzeilen of het lichaamsgewicht onder controle wil houden. Deze stoffen hebben echter ook een minder prettige kant. Cyclamaat (E 952) is sinds 1969 in de VS verboden omdat het blaaskanker veroorzaakt.

 

Sacharine (E954) wordt door diverse kankerinstituten ook als mogelijk kankerverwekkend geclassificeerd, dus suikervrij is niet altijd even gezond.

Dr. Russell L. Blaylock hoogleraar neurochirurgie aan de medische Universiteit van Mississippi, is helemaal niet zo te spreken over o.a. aspartaam (E951). In zijn boek beschrijft hij dat

het opstapel-effect van deze stof in het lichaam een verandering in de hoeveelheid hersenhormonen geeft, wat zenuwbeschadiging, stemmingswisselingen en oogafwijkingen kan veroorzaken.

 

Vandaar dat piloten voor de vlucht wordt aangeraden geen lightdranken te nuttigen. Veel light- zoetstoffen hebben een overeenkomstig effect als aspartaam, mede daarom vormen deze producten een enorm punt van discussie in de VS. In Nederland leeft dit nog niet zo erg, ‘suikervrij spaart de tanden en is dus gezond’.

 

Voor alle duidelijkheid even alle light zoetstoffen met hun E-nummer aanduiding op een rijtje:

 

Extensieve zoetstoffen- zijn deels van natuurlijke oorsprong

Isomal E 953

Lactitol E 966

Maltitol E 965

Mannitol E 421

Sorbitol E 420

Xytitol E 967

 

Intensieve zoetstoffen: synthetisch

 

Acesulfaam- K E 950

Aspartaam E 951

Cyclamaat E 952

Neohesperidine E 959

Sacarine E 954

Thaumatine E 959

Het Amerikaanse Departement of Health and Human Service somde dik 90 symtomen op na het bestuderen van de klachten ten gevolge van aspartaam consumptie.

 

Duizeligheid

Tremor (beverigheid)

Migraine en erge hoofdpijn

Geheugenverlies

Onduidelijk spreken

Verwarring

Chronische vermoeidheid

Depressie

Gevoelloosheid of tintelen van lichaamsuiteinden

Slapeloosheid

Geïrriteerdheid

Aanvallen van paniek

Fobieën

Astmatische reactie

Duidelijke persoons-veranderingen

Versnelde hartslag, Tachy-cardie

Pijn in de borst

Hoge bloeddruk

Misselijkheid en braken

Diarree, winderigheid

Abdominale pijn (pijn in de buikstreek)

Pijn bij het slikken

Jeuk

Netelroos, kroep

Andere allergische reactie

Menstruele problemen of verandering

Problemen van de bloedsuikerspiegel

Hypo- of hyperglycaemie

Impotentie of seksuele problemen

Overdreven eetlust

Gewichtstoename

Haarverlies of verdunning

Brandend gevoel bij urineren

Erge honger of dorst

Opzwellen, oedemen

Vatbaar voor infecties

Gewrichtspijnen

Moeilijkheden met ademhalen

Chronische hoest

Brandende ogen

Bovendien kan volgens dit Departement het gebruik van aspartaam chronische aandoeningen verergeren.Gebruik van aspartaam leidt tot de volgende symptomen of maakt de volgende ziekten erger:

 

Fibromyalgie

Artritis

Multipele Sclerose (MS)

Ziekte van Parkison

Lupus

Multiple Chemical Sensitivities (MCS)

Diabetes en Diabetische Complicaties

Epilepsie

Ziekte van Alzheimer

Geboorte- afwijkingen

Chronische vermoeidheidssyndroom

Opgezette lymfeklieren (Lymphoma)

Ziekte van Lyme

Attention Deficit Disorde (ADD)

Panische afwijkingen

Depressie en andere psychologische aandoeningen

 

Het fabeltje dat light producten slank maken wordt nu direct uit de wereld geholpen: aspartaam bevat net zoals suikers 4 kcal per gram. Bovendien wijst onderzoek uit dat kunstmatige zoetstoffen het honger gevoel stimuleren, snoeptrek bevorderen en het evenwicht van de stofwisseling compleet verstoren. Het gevolg is vocht vasthouden, bindweefsel slapte, eetbuien en nervositeit.

 

Natuurlijke suikers echter reguleren het basale metabolisme van het lichaam, waardoor efficiënter met energie wordt omgegaan.

Heb jij lichamelijke klachten waar de huisarts de oorzaak niet van weet?

Weet jij dat je lichaam uitstekend in staat is om zijn eigen fouten

te helen, te reguleren en zich te beschermen tegen allerlei ziekteverwekkers?

U vindt ons met:

google.nl

yahoo.com

bing.com